Over dit tijdschrift

Al meer dan 50 jaar is Onderzoek van Onderwijs het tijdschrift voor onderwijsresearch en -vernieuwing in het hoger onderwijs. We richten ons op doceren en studeren binnen het HBO en WO. We bieden inspirerende artikelen over actuele onderzoek, innovaties en vernieuwingen in het onderwijs.

Ons doel is om onderzoeksresultaten, vernieuwingsprojecten, onderwijsbeleid en succesvolle onderwijsontwikkelingen onder de aandacht te brengen. We delen praktische voorbeelden en inzichten die toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk van het hoger onderwijs.

Onderzoek van Onderwijs biedt een platform voor artikelen over (evidence based of evidence informed) onderwijsonderzoek, innovatieprojecten en succesvolle onderwijsontwikkelingen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Doelgroepen zijn onderwijsadviseurs, docenten, lerarenopleiders of onderwijsontwikkelaars en andere (beleids)medewerkers van universiteiten en hogescholen. 

Er is ruimte voor verschillende soorten artikelen: onderzoeksartikelen op basis van zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens, casestudy's (n=1) ingebed in reflectie op onderzoek of theorie, interventiestudies (nieuwe aanpak of andere methodologie) op basis van bijvoorbeeld actieonderzoek, lesson studies of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Auteurs zijn onder andere docenten, lectoren, practoren en onderzoekers.