Het belang van relatiekwaliteit in het hoger onderwijs

Auteurs

  • Ingrid Snijders HZ University of Applied Sciences
  • Lisette Wijnia Open Universiteit
  • Remy Rikers University College Roosevelt, Universiteit Utrecht
  • Sofie Loyens University College Roosevelt, Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v40i1.13400

Samenvatting

Relaties tussen studenten en hun opleiding spelen een belangrijke rol in het hoger onderwijs. Studenten ontwikkelen zich in die periode immers tot jonge professionals die na het behalen van hun diploma de arbeidsmarkt betreden. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten over een proefschrift over relatiekwaliteit in het hoger onderwijs gepresenteerd. In het promotieonderzoek onderzochten we de relatie tussen studenten en hun opleiding, oftewel relatiekwaliteit, vanuit een studentperspectief. We bekeken welke invloed die relatie heeft op hun betrokkenheid (d.i. engagement en loyaliteit). In het onderzoek onder studenten en alumni werd aangetoond dat relatiekwaliteit een positieve invloed heeft op studentbetrokkenheid en studentloyaliteit. Ook als relatiekwaliteit over de tijd heen gemeten wordt (longitudinaal), blijkt ze studentbetrokkenheid en studentloyaliteit gunstig te beïnvloeden. Uit het onderzoek komt naar voren dat als hoger onderwijsinstellingen de relatiekwaliteit regelmatig monitoren, zij adequater kunnen reageren op wat studenten nodig hebben in de relatie met hun opleiding. De bevindingen van het proefschrift voorzien in een beter inzicht in de relatie van studenten met hun opleiding. Die kan ten goede komen bij het opstellen van onderwijsbeleid bijvoorbeeld gericht op de begeleiding en omgang met studenten. Voor hoger onderwijsinstellingen en studenten kan dit gunstig zijn. Een goede relatiekwaliteit maakt dat studenten meer betrokken zijn bij hun studie en ze een positieve band tussen onderwijsinstellingen en studenten bewerkstelligt, ook na het afstuderen. Afgestudeerden blijven zo eerder betrokken bij hun voormalig onderwijsinstituut bijvoorbeeld doordat ze gastlezingen geven, stageplekken aanbieden en ideeën voor praktijkgericht onderzoek aanbrengen.

Downloads

Gepubliceerd

2022-05-30

Citeerhulp

Snijders, I., Wijnia, L., Rikers, R., & Loyens, S. (2022). Het belang van relatiekwaliteit in het hoger onderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 40(1), 63–84. https://doi.org/10.59532/tvho.v40i1.13400

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel