Inleiding Themanummer: De publieke onderwijstaak van het hoger beroepsonderwijs

Auteurs

  • Henriëtta Joosten Praktijk Joosten
  • Joop Berding
  • Cees Terlouw Hogeschool Saxion

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v40i3-4.13550

Trefwoorden:

HBO, publieke onderwijstaak, Hannah Arendt

Samenvatting

Een vrije en veerkrachtige samenleving ontstaat niet vanzelf en blijft niet vanzelf bestaan. In dit themanummer
verkennen we de publieke onderwijstaak van het hoger beroepsonderwijs om studenten te onderwijzen de gemeenschappelijke wereld én het publieke gesprek over die wereld centraal te stellen. Met dit themanummer willen wij iets tegenover het vigerende marktdenken zetten. We laten ons hierbij inspireren door het gedachtegoed van Hannah Arendt (1906–1975). Ze heeft uitgebreid geschreven over ‘het publieke’. Ze verbindt de inzet van wetenschappelijke kennis en technologie met het politieke vraagstuk: willen we daadwerkelijk leven in de wereld die we aan het scheppen zijn? Arendts gedachtegoed biedt volop handvatten om op verschillende niveaus van het hoger beroepsonderwijs deze taak te doordenken en invulling te geven.

Biografieën auteurs

Henriëtta Joosten, Praktijk Joosten

Dr. Henriëtta Joosten is als filosoof, auteur en onderzoeker werkzaam binnen het hoger onderwijs en eigenaar van Praktijk Joosten

Joop Berding

Dr. Joop Berding is pedagoog, opvoedingsfilosoof en auteur

Cees Terlouw, Hogeschool Saxion

Dr. Cees Terlouw is emerituslector Instroommanagement en Aansluiting, Hogeschool Saxion

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-13

Citeerhulp

Joosten, H., Berding, J., & Terlouw, C. (2022). Inleiding Themanummer: De publieke onderwijstaak van het hoger beroepsonderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 40(3-4), 1–18. https://doi.org/10.59532/tvho.v40i3-4.13550

Nummer

Sectie

Redactioneel