Koeien ontmoeten

De kunst van het kijken naar koeien

Auteur(s)

  • Leonie Corips Universiteit van Maastricht Auteur
  • Clemens Driessen Wageningen Universiteit Auteur

DOI:

https://doi.org/10.65245/saa0nj90

Samenvatting

Paulus Potter was een veeschilder. Een beroep dat nog niet bestond voor hij het werd. Als zoon van een schilder bekwaamde hij zich al op jonge leeftijd in het vastleggen van voornamelijk koeien, soms een paard of een schaap. Hij schilderde daar ook wel eens een mens bij, maar die kregen bij hem eigenlijk nooit een boeiend gezicht. De dieren lijken ons daarentegen recht aan te kijken. Volgens de overlevering klaagde de vrouw van Potter dat hij zoveel weg was. Hij wandelde dan vanuit hun huis in het centrum van Den Haag het platteland op, naar zijn geliefde koeien. Hier bracht hij uren door met schetsen, om deze later in zijn atelier uit te werken. Zijn verreweg grootste schilderij is De jonge stier, 1647, nu in het Mauritshuis. Het is een levensgrote afbeelding van een staande jonge stier met daarnaast een liggende koe, wat schapen, en een boer. Er hangt een leeuwerik in de lucht, vliegen cirkelen om een koeienvlaai. Een raadselachtig werk – het is onduidelijk of het een opdracht was en wie had betaald voor het afbeelden van een dier op een formaat dat was voorbehouden aan belangrijke historische figuren.

Biografieën auteurs

  • Leonie Corips, Universiteit van Maastricht

    Leonie Cornips is taalkundige en sociolinguist verbonden aan NL-lab, KNAW 
    (Amsterdam). Ook is zij hoogleraar Taalcultuur in Limburg aan de Universiteit van 
    Maastricht.

  • Clemens Driessen, Wageningen Universiteit

    Clemens Driessen is universitair docent culturele geografie aan de Wageningen 
    Universiteit, waar hij de relaties tussen mensen, dieren, technologie en kunst onderzoekt.

Downloads

Gepubliceerd

2025-05-22

Citeerhulp

Corips, L., & Driessen, C. (2025). Koeien ontmoeten: De kunst van het kijken naar koeien. Skript Historisch Tijdschrift, 45(4), 8-10. https://doi.org/10.65245/saa0nj90