Exile through the lens of harmony

How Sin Hŭm used hè-Tao poetry to cope with political exile

Auteur(s)

  • Ellie van Eijk Auteur

DOI:

https://doi.org/10.65245/p6j8xg70

Samenvatting

De geleerde Su Shi (1036-1101) uit de Song-dynastie inspireerde velen door tijd en ruimte met zijn poëzie. Een van zijn beroemdste genres is hè-Tao poëzie of 'harmoniepoëzie', in dit geval in harmonie met de dichter Tao Yuanming (365-427). Onder degenen die hij inspireerde was de gevierde Koreaanse geleerde Sin Hŭm (1566-1628), een geleerde die zelden besproken wordt buiten het Koreaanse onderzoek en die troost vond in Su's gedichten tijdens zijn politieke ballingschap. Sin componeerde zijn eigen werken in het hè-Tao genre en zocht naar manieren om om te gaan met de steeds gecompliceerdere omstandigheden van zijn verbanning. Dit artikel probeert de thema's in Sin Hŭm's hè-Tao verzameling van twintig gedichten over het drinken van wijn te vergelijken met de thema's in Tao Yuanming's origineel met dezelfde naam. Het doel is om een ingang te bieden voor de verkenning van Sin's leven en kunst, en zo een nieuw perspectief te krijgen op de politiek in Korea in zijn tijd.

Biografie auteur

  • Ellie van Eijk

    L.M. (Ellie) van Eijk is a Korean Studies graduate doing a Research MA in Asian Studies at Leiden University, specialising in Korean pre-modern history. She currently focuses on Sino-Korean diplomatic relations, material culture, and social history.

Downloads

Gepubliceerd

2025-05-22

Citeerhulp

van Eijk, E. (2025). Exile through the lens of harmony: How Sin Hŭm used hè-Tao poetry to cope with political exile. Skript Historisch Tijdschrift, 46(3), 31-41. https://doi.org/10.65245/p6j8xg70